بررسی ابزار گوگل وبمستر

در پست قبلی به بررسی ابزار های سئو پرداختیم , یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ابزار های سئو google webmaster tools یا google search console هستش که ما با اسم گوگل وبمستر عموما میشناسیم. جزوه معدود ابزارهای گوگل هستش که هنوز به طور کامل ایران رو تحریم نکرده و میتونیم به سادگی از اون استفاده کنیم البته هنوز برای دسترسی به بخشی از اون نیازمند نرم افزار های دور زننده تحریم هستیم. خب بریم سراغ گوگل وبمستر ..

بررسی ابزار گوگل وبمستر

گوگل وبمستر چیست؟

گوگل وب مستر از مهم ترین ابزار های سئوی وبسایت هستش که توسط گوگل ارائه شده و قابلیت های اخصتصاصی مثل درخواست ایندکس و اضافه کردن سایت مپ رو داره. برای ثبت سایت در گوگل هم باید وارد بخشی از گوگل وبمستر شد. برای شروع فیلم معرفی گوگل وب مستر رو میبینیم:

این فیلم معرفی رو همیشه ما در صفحه ورودی گوگل وبمستر میبینیم اما به دلیل فیلترینگ یوتیوب نمیتونم اون رو به طور مستقیم مشاهده کنیم.

صفحه ورود گوگل وبمستر
صفحه ورود گوگل وبمستر

 

خب بریم و بررسی گوگل وبمستر رو شروع کنیم

بررسی گوگل وبمستر تولز
لوگوی گوگل وبمستر

گوگل وبمستر ابزار متفاوتی در لیست ابزار های سئویی هستش که ما بررسی کردیم به طوری که میتوان گفت یکی از بهترین ابزار های سئو هستش. با استفاده از گوگل وبمستر شما میتونید اطلاعات رو مستقیما از گوگل دریافت کنید و اونها رو تحیلیل کنید , گوگل وبمستر ابزار های زیادی داره که مهم ترینشون سایت مپ و انتخاب هدف و بخش لینک هاست ( لینک های داخلی و بک لینک ها) . در اینجا فقط ابزارها های مهم گوگل وبمستر رو بررسی میکنیم و در صورت اقبال بعدا به طور کامل گوگل وبمسترو  تمام بخش ها رو مورد بررسی قرار میدیم.

داده های گوگلی

اره دقیقا داده های گوگلی! داده های گوگل وبمستر مستقیما از خود گوگل میان و این دقت کار رو بیشتر میکنه. این داده ها دقیقا اون چیزی هستش که بخش سرچ گوگل داره ( البته این داده ها کامل نیستند) پس میشه گفت مهم ترین منبع برای دریافت اطلاعات و تحلیل های وبسایت ما ابزار گوگل وبمستر هستشیک نکته جالب اینکه در گوگل وبمستر میتونید نرخ خزنده های گوگل رو تغیین کنید . این خزنده ها مشکلات اصلی و بزرگ وبسایت شما رو گزارش میدن مثلا افزایش صفحات ۴۰۴ رو به صورت ایمیل به شما گزارش میدن.

اخرین کارت گوگل : گوگل تمام اطلاعات خودش رو به طور یک جا قرار نمیده و شما نمیتونید صرفا با اتکا به همین داده ها وبسایت تون تحلیل کنید پس در اینجا نیاز به ابزار های دیگری هستش

 

بیشتر بخوانید :  نقد و بررسی هارد اکسترنال ADATA HM900

اطلاعات لینک ها

یکی از بهترین قابلیت های گوگل وبمستر اینه که شما میتونید از بخش Links to your site اطلاعات درباره لینک های وبسایتتون رو پیدا کنید و از این طریف میتونید بک لینک ها رو تحت نظر بگیرید. البته ممکنه که گوگل همه لینک ها شما رو در نظر نگیره که این دور از انتظار نیستش.

برای سایت های بزرگی که تعداد زیادی بک لینک دارند این ابزار گوگل تبدیل به یک نقطه ضعف میشود و نمیتوان برای وبسایت های بزرگ و حرفه ای از اون انتظار داشت و باید از ابزار هایی مثل سایت اکسپلورر موز یا MajesticSEO استفاده کنید. البته نباید لینک هایی که در گوگل وبمستر میبینید رو نادیده بگیرید چون اونها مهمترین لینک ها هستند.

سرچ انالیز یا رتبه بندی کلیدواژه ها

این بخش از عنوان و کارش به نظر میاد یک بخش مهم باشه اما در گوگل وبسمتر به خوبی بهش نپرداختن و باعث شده که به پای ابزار هایی مثل AWR نرسه یا حتی KWfinder البته این بدین معنا نیستش که نمیشه هیچ اطلاعاتی رو از بخش سرچ انالیز بدست اورد بلکه اطلاعات به خوبی دیگر ابزار در گزارش دهدی نیستش.

وقتی که ابزار سرچ انالیز ساخته شده بود فقط جنبه تزینی رو داشته و زیاد مفید نبوده مثلا وبسایت میگفته وبسایت شما در کلیدواژه ای مثل خرید موبایل رتبه دومه اما وبسایت شما در بین ۱۰۰ رتبه اول هم حضور نداشتش! با اپدیت ها و بروز رسانی های مختلف میشه گفت در حال حاضر اطلاعات صحیحی رو به شما میده. در حال حاضر مواردی مثل نرخ تبدیل و مقدار کلیک رو هم به شما میده .

بیشتر بخوانید :  ios10 و بررسی مزایای استفاده از این سیستم عامل متفاوت
بخش سرچ انالیز گوگل وبمستر
بخش سرچ انالیز گوگل وبمستر

 

البته هنوز رتبه ای که شما میبینید دقیقا این رتبه نیستش,  چون بستگی به کشور , ارائه دهنده اینترنت و تاریخچه جستجو نتایج برای شما کمی متفاوت هستش .

میتوان حدس زد که گوگل برای مخفی ماندن یک سری اطلاعات هنوز به طور دقیق در بخش گوگل انالیز کلیدواژه ها و ادرس ها رو به خوبی نشون نمیده

 

 

 

بخش خزنده ها

یکی از بخش های مورده علاقم این بخشه چون مهم ترین حلقه اتصال ما یعنی خزنده ها در اون گزارش میدن , اگر وبسایت شما داون بشه یا اینکه ارور ۴۰۴ داشته باشید همه و همه در این بخش قرار داره. خزنده ها با کمک سایت مپ و لینک های درونی , وبسایت شما رو میخزند. گوگل وبمستر بخش های مختلفی رو برای گزارش دهی و بررسی عملکرد خزنده ها داره اما هنوز هم به کاملی ابزار های پولی نرسیده ( باید گفت متاسفانه).

 

بررسی گوگل وبمستر
بخش خزنده های گوگل

وضعیت ایندکس

قبل از بررسی بخش وضعیت ایندکس باید اون رو تعریف کنیم . ایندکس چیست؟ هر صفحه ما که در موتور جستجوی گوگل باشد اصطلاحا میگوییم ایندکس شده است. در این بخش به شما وضعیت ایندکس در طول زمان رو نشون میده البته هنوز این فهرست دقیق نیست و نمی توان به راحتی فهمید کدوم صفحه ایندکس شده.

وضعیت ایندکس در گوگل وبمستر
وضعیت ایندکس در گوگل وبمستر

در بخش پیشرفته یا Advanced شما میتونید خطا های ۴۰۴ رو هم ببینید , که این مفیده و میتونه از به وجود اومدن خطا های بیشتر ودر نهایت کاهش رتبه جلوگیری کنه. شما از طریق نمودار میتونید فهمید از کی ایندکس بیشتر یا ارور های ۴۰۴ بیشتر دریافت کردید ممکنه به دلیل پاک شدن یا قرار دادن لینک های اشتباه باشه . در کنار این موضوع اتصال گوگل وبمستر به افزونه seo  yaost هم میتونه خطا های ۴۰۴ رو به شما گزارش بده.تا اینجا بخش های مهم گوگل وبمستر رو بررسی کردیم بریم سراغ دو بخش پایانی.

بیشتر بخوانید :  اخبار جدید آیفون 8

 

قیمت گذاری :

مهم ترین امتیاز گوگل وبمستر در کنار گوگلی بودنش , رایگان بودنش! شما میتونید بدون پرداخت هیچ هزینه ای از این ابزار استفاده کنید. البته توصیه میشود برای بهبود استفاده گوگل وبمستر رو به گوگل انالیز متصل کنید تا اطلاعات دقیق تری رو داشته باشید.البته هنوز گوگل وبمستر به اندازه ابزار های حرفه ای نیستش و خیلی پایه هستش.

نتیجه گیری :

گوگل با استفاده از قدرت خود در بخش وب یک ابزار مفید در زمینه سئو و وبمستری رو ساخته , این ابزار رایگان برای همگان و هر کسی که وبسایت دارد و میخواهد در گوگل رتبه خوبی بیاره لازمه. داده های گوگل وبمستر توسط خود گوگل تامین میشن که خودش اطمینان بیشتری رو ایجاد میکنه البته توصیه میشه گوگل وبسمتر رو در کنار ابزار های پولی استفاده کنید تا به حداکثر سئو برسید.

 

مقایسه بین ابزار های سئوی سایت
مقایسه بین ابزار های سئوی سایت